Helle Damgaard

Bor i Roskilde og har datteren Minna på 15, der fik diagnosen da hun gik i 1.klasse.

Minna fik diagnosticeret cøliaki da hun gik i 1. klasse. Minnas symptomer var stærke mavesmerter og besvimelser. Heldigvis blev hun hurtigt udredt og vi fik koblet en diætist på til at hjælpe os.

Da Minna fik diagnosen, besluttede jeg at spise det samme til alle måltider som Minna og fandt ud af, at jeg så også kunne leve et liv uden mavesmerter. Jeg blev dog aldrig diagnosticeret.

Vi har siden diagnosen oplevet både de svære dage og så også en masse opbakning som f.eks. meget hjælpsomme klassekammerater, der oftest har indtænkt Minna i fødselsdage osv. Har de ikke haft den mulighed eller tænkt på dette, så har vi som familie haft det som vores opgave at kompensere.

I dag er Minna på vej ud af 9. klasse og lever et ungeliv som sine klassekammerater og bor på skift hos hendes far og jeg – begge i Roskilde. Minna kan godt have dage hvor hun føler det besværligt med mad, hvilket det jo også er, men samtidig ved hun også, at det er den eneste medicin, der virker, og accepterer det som et vilkår.

Det har hjulpet os at have en diætist tilknyttet i starten af forløbet. Derudover har jeg selv søgt muligheder og bagt mange ærgerlige brød og boller. Jeg er ikke god til brød og bagning endnu, og derfor er det her brødblandinger bliver min redning.

Både Minna og jeg vil meget gerne lytte og dele ud af oplevelser samt hjælpe med tips og tricks hvis nogen i samme situation kunne have behov for dette.

Få en samtale